T4 Vapor Canister Refill. Strong Gas Smell in Hot day.

気温約20度で1時間ほど走った温間時にエアクリーナーからボンボンとバックファイヤーが出て、
ブスブスと失速。

1時間ほど休めば普通に走れるが、交差点の真ん中で止まったので、危険なためレッカーでご帰宅。

通常はガスが薄い、燃圧不良、エアーの吸い込み、コイルなどの点火系の症状だが、どれをいじっても変化なし。

原因はチャコール・キャニスターだった。

昨年、9か月前に入れ替えた活性炭が合わなかったようで、
変えた後もたまに匂ったが、暖かくなってきて一気にダメになったようだ。

5-7mmの粒の大きなものに再入れ替えしたら症状が出なくなった。

前回直径2-3mmとペレット型
今回はカインズホームオリジナル、直径5-7mm

活性炭屋によると、ガソリンの蒸気も水用も材質は同じだが、気体用は粒の大きい物を使えとのこと。

ただし、通常のキャニスターの点検方法では、ちゃんとお通じがあったので、
活性炭の機能不足か、前回フィルターはエアーで清掃しなかったのが原因かも知れない。

日本ではキャニスター、EGRバルブ、O2センサーは殆ど交換する習慣が無いが、
嘘か本当か、vwvortexにVWの設計エンジニアに4万キロでキャニスターは交換するようにと言われたと言う記事があった。

内部の活性炭は吸着と脱着を繰り返すので永久だと言う人もいるが、実際に入れ替えしたらなおったので
4万キロではないにしても、交換は必要。

ただ、余りにも金額が高い。新品を輸入して2-300ドルなので、日本で買えば6-7万だろう。
700円でなおるのに。

キャニスターが詰まるとパージバルブが開いた時にキャニスターからエアーを吸えなくなる。
原因不明のアイドリング不調、温間時の不具合には700円なら試しに交換。

Vent Tube 7D0201850E
Intake Air Temperature Sensor 037906040

Update 5 May 2012
My van had backfire(throttle) and hesitates on one’s way home from two
hour drive in hot day. idling is OK but like a locomotive.
I replaced stock new fuel regulator IG coil distributor cap and rotor, cleaned up plugs wires. wire resister is OK. and replace ECU but nothing
happen. I also suspected Hall sensor and fuel pump.
But,it’s carbon canister.

The 2-3mm charcoal/carbon was used last time. it seems that this don’t agree with vapor. I used 5-7mm this time.

Aug 16, 2011
I’ve been sitting in long traffic on a hot day. Gas smells very strong. Fuel boiling sound after parking. Whoosh unscrew the gas cap.
EVAP system incorrect purge flow,vapor canister could be blocked.
Replace the canister,27000yen/$300. Refill with aquarium charcoal/carbon 800yen/$10…. No Smell!!

First, Check Fuel Leak.
1. Check feed and return fuel hose leaking,under the coolant reservertank.
Fuel Hose Replace

2. Check Fuel filter leaking under the driver’s seat(LHD).

3. Check Fuel hose and Flange/Flange seal. Cut through at Perforations and roll up the carpet beside a handbrake knob,open service hole.
Fuel Pump Service Hole

*Incredible story. Sometimes the fuel tank punctures with the nail of Westfalia’s floor.
http://www.dealerrater.com/recalls/Volkswagen/EUROVAN/

4. Check EVAP valve. Disconnect clear tube from fuel tank. Start engine. Valve must NOT pulse and there must NOT be perceptible vacuüm at valve connection. Increase engine speed,Valve must pulse periodically and vacuüm must be perceptible at connection. VAG-COM can test it without pulling out the hose.

5. Strong Gas Smell from front left wheelhouse. EVAP charcoal canister failure.

a. Jacking up and remove front left wheel.
b. Holds and twist takes off near side canister bracket. Remove canister.
c. Cut bottom seam. Take out spring and punching plate.
d. Replaced with aquarium charcoal 1.1kg/2.5lb.
e. Weld use heat solder.
f. Hitch hose use steel wire hook. The hose doesn’t come out,it’s not easy to connect. Spray Silicone helps Smooth-on.

Pet shop has two types of aquarium charcoal/carbon,pellet and crush. I put the pellet 300g in the tank/top side,crash 800g in the bottom/punching plate side like water filter. I did not know what structure inside the canister,so I cut the bottom. If you have bung/plug stopping something,cut a hole to a belly,refill it.

7d0201246 valve
7d0201059c valve & tube

1
4a
4b
bc1c2
c3
d1

d2
e
f

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